PPINK-BOinK geven 20 mei samen Talk over ‘Risicovol spel’

Als kinderen uitdagend of risicovol spelen, gaan zij nieuwe uitdagingen aan, worden ze motorisch vaardiger, zelfverzekerder, socialer en creatiever. Risicovol spel maakt dat kinderen hun grenzen leren kennen én verleggen, risico’s leren inschatten en dat hun zelfredzaamheid toeneemt. Het is dus ontzettend belangrijk voor hun vaardigheden en ontwikkeling!

Ouders en professionals zien dit ook steeds meer in. Maar in de praktijk lopen zij soms wel tegen belemmeringen aan. Hoe ga je om met je eigen ‘angsten’ voor risicovol spel? Hoe richten we onze binnenruimte uitdagend in? Wat als de GGD-inspecteur langskomt en er gebeurt net iets? En hoe werken we als ouders en professionals goed samen om onze kinderen uitdagender te laten spelen?

Daarover gaat deze Talk voor ouders én professionals op 20 mei.

De avond start met een korte presentatie door VeiligheidNL. waarin meer verteld wordt over het belang en de diverse vormen van risicovol spelen. Daarna gaan ouders, pedagogisch professionals, een GGD-inspecteur en Veiligheid.nl met elkaar in gesprek over hun kijk op risicovol spel, hun ervaren dilemma’s en oplossingen daarvoor. Zodat zij deelnemers kunnen informeren én inspireren om meer risicovol te laten spelen.

Want zeg nu zelf, risicovol spelen is toch ook veel leuker voor kinderen?!

Programma:

20:00 – 20:30    Presentatie Zeina Bassa, VeiligheidNL

20:30 – 21:30    Live discussie met panelleden:

Marianne van Etten, pedagogisch professional

Nino Lamping, pedagogisch professional

Nienke van der Schaaf, ouder

Wietske van der Gurp, toezichthouder GGD

Zeina Bassa, VeiligheidNL

 

KLIK HIER OM JE IN TE SCHRIJVEN !

 

De BSO’s zijn nog altijd gesloten. Dat vinden veel pedagogisch professionals onterecht. BSO-professionals Jeanny en Hanna denken er ook zo over. Daarbij hebben ze allerlei goede oplossingen waarmee ze alle tegenargumenten van tafel vegen. PPINK interviewde de dames.

[artikel]

‘We zijn van toegevoegde waarde voor de kinderen’

De buitenschoolse opvang (BSO) mag nog steeds alleen noodopvang bieden. PPINK werd hierover benaderd door een aantal pedagogisch professionals. Lees hieronder het gesprek dat PPINK voerde met Hanna en Jeanny, werkzaam in de BSO.

Jullie zijn nu nog steeds alleen open voor noodopvang. Hoe ervaren jullie dat?

Voor mij voelt het een beetje dubbel, aldus Jeanny. ‘Aan de ene kant begrijp ik dat iedereen zo min mogelijk verschillende contacten moet hebben. Aan de andere kant mogen de kinderen ook buiten gewoon contactsporten doen, waarbij ze bij elkaar in de buurt komen’. ‘En inmiddels kunnen de zwemlessen ook weer starten, vult Hanna aan. ‘Veel sporten zijn inderdaad buiten, maar daar kunnen we met z’n allen toch wel wat op bedenken, lijkt me!’ Hanna en Jeanny geven aan dat de BSO bij de laatste persconferentie niet eens genoemd werd, terwijl we heel belangrijk werk doen. ‘Er worden geen cijfers gegeven over aantal besmettingen in de BSO’, zegt Hanna. ‘Je krijgt een beetje zo’n gevoel van; ze gaan ons toch niet vergeten?’, zegt Jeanny.

Waarom willen jullie graag weer open voor alle kinderen?

‘We zijn van toegevoegde waarde voor de kinderen’, aldus de dames. ‘Kinderen hebben het nodig om te kunnen spelen, sporten en contact te hebben met andere leeftijdsgenootjes’, zegt Jeanny. ‘Ze zitten nu veel binnen thuis en achter schermpjes als ouders moeten werken. Op de buitenschoolse opvang kunnen we met de kinderen lekker bewegen en naar buiten’, vult Hanna aan. De buitenschoolse opvang speelt dus een grote rol in de ontwikkeling van het kind. ‘Als pedagogisch professional wil je er graag zijn voor de kinderen en de ouders’. ‘En daarnaast willen we zelf ook graag weer aan de slag!’, geeft Jeanny aan. ‘Je kan van alles verzinnen voor de thuiszittende BSO-professional, maar dit is toch niet echt een vak wat je vanuit huis kan doen’, zegt Hanna.

Op welke manieren zou de BSO veilig open kunnen denken jullie?

Beide professionals geven aan dat er allerlei manieren zijn om creatief te kijken hoe de BSO (gedeeltelijk) open kan. Jeanny oppert dat je veel buiten kan gaan doen, je kan zelfs een totaal aanbod voor buiten maken. Een andere mogelijkheid die zij ziet is in gesprek gaan met de scholen en gebruik te maken van hun lokalen om groepen op te splitsen. Hanna geeft aan dat er ook een keuze gemaakt kan worden in een aanbod per school (clusteren per school). Of bijvoorbeeld per leeftijd (eerst de jongste kinderen alleen). Kortom er zijn allerlei creatieve manieren te bedenken om de BSO op een veilige manier (deels) open te laten gaan. ‘Zoek verbinding met elkaar, het onderwijs en de ouders’, zegt Jeanny. ‘De sector heeft in coronatijd laten zien dat ze snel kunnen handelen en creatief zijn. Laten we dit met elkaar benutten, voor de kinderen en de ouders!’

 

BSO weer open graag

Welke rol spelen kinderen in de verspreiding van het coronavirus? Hoe werkt het bron- en contactonderzoek op school en in de kinderopvang? Wanneer moet een klas in quarantaine? En wat is het testbeleid?

Binnen het onderwijs en de kinderopvang leven vragen over het coronabeleid en wat dit precies betekent voor de school en de kinderopvangorganisatie. Daarom organiseren GGD Hollands Midden en de ministeries van OCW en SZW in samenwerking met GGD GHOR Nederland en LCI/RIVM op donderdag 25 maart en dinsdag 30 maart webinars over corona en de maatregelen in het onderwijs en kinderopvang.

Scholen en kinderopvangorganisaties krijgen tijdens het webinar handvatten van de GGD om het coronabeleid op school of de kinderopvanglocatie toe te passen. Met de webinars hopen we het onderwijs- en kinderopvangpersoneel beter op de hoogte te brengen van waarom bepaalde maatregelen worden genomen en hoe ze hiermee om kunnen gaan.

Datum en tijd:

Voor gastouders en pedagogisch medewerkers in de BSO geldt dat zij kunnen kiezen bij welke webinar ze aansluiten. Voor gastouders en pedagogisch medewerkers die werken met kinderen in de leeftijdscategorie 4 t/m 12 jaar kan het interessant zijn om deel te nemen aan het webinar op 25 maart.                                                                                                 

Voor wie?

De webinars zijn gericht op de volgende kinderopvangprofessionals: houders, pedagogisch medewerkers en gastouders.

Programma

Het programma duurt 2 uur (inclusief een korte pauze) en is opgebouwd uit drie onderdelen:

  1. Basiskennis corona: de rol van kinderen en onderwijspersoneel in de verspreiding van corona
  2. Beleid op scholen en kinderopvang: o.a. bron- en contact onderzoek, verkouden leerlingen, quarantaine en testbeleid
  3. Praktijkvoorbeelden

De webinars worden opgenomen en een week beschikbaar gesteld voor iedereen die niet aanwezig kan zijn op de genoemde data. Na die week worden de webinars verwijderd.