Leven lang ontwikkelen

5 april 2021

In de kinderopvangbranche verandert veel. Om je vak goed te kunnen uitvoeren is het essentieel dat je bijblijft. PPINK helpt je hierbij. Op ons ledenplatform en onze socials posten we regelmatig nieuws over ontwikkelingen in de kinderopvang en jouw vak in het bijzonder. In dit dossier vind je:

  • een artikel over het social learning-platform van Knowhouse
  • de digitale publicatie ‘Leven lang ontwikkelen’

Houd onze website regelmatig in de gaten want dit dossier blijft groeien 😉

 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

[juli 2024]

Digital social learning, wat is het en wat kan je ermee?

Leren van en met elkaar, dat is de basis van social learning. Een mooie manier om je te blijven ontwikkelen in je werk, maar ook als persoon.

Knowhouse heeft een werkwijze ontwikkeld, waarmee je op digitale wijze via social learning je verder kan ontwikkelen en professionaliseren. PPINK ging in gesprek met Irene Gruintjes (programma manager Knowhouse), Manon Lavrijssen (learning & development specialist Knowhouse), Nathalie Kuijpers (invalkracht bij kinderopvang Nummereen) en Karin Vosters (pedagogisch professional bij kinderopvang Nummereen en moderator bij Knowhouse) over deze manier van leren.

Hoe werkt digital social learning in de praktijk?

Digital social learning bestaat uit een platform waarvoor leermodules zijn ontwikkeld. Pedagogisch professionals kunnen die modules digitaal thuis volgen op de momenten dat het voor hen uitkomt. Je kan het volgen wanneer je wil. Het wordt in fases aangeboden zodat je de stof ook kan laten landen, overdenken en ideeën kunt opdoen.

‘In de praktijk zien we dat de learnings vaak thuis gevolgd worden. Het is belangrijk om als organisatie goed na te denken over hoe je dit faciliteert. Bijvoorbeeld bij Nummereen Kinderopvang volgen de medewerkers het veelal in hun vrije tijd, maar krijgen ze daar uren voor terug’, geeft Irene aan.

Deze manier van leren is locatie- en organisatieoverstijgend, in de learnings kom je dus ook in contact met mensen die bij andere organisaties werken.

Tijdens het volgen van een module is het de bedoeling dat je input levert en gaan de deelnemers digitaal met elkaar in gesprek. Er zijn speciale moderators die die gesprekken stimuleren en zorgen dat die op gang komen en verdere verdieping krijgen. Dit doen ze door het stellen van prikkelende vragen. ‘Op deze wijze leer je van elkaar in plaats van alleen maar informatie tot je te nemen’, aldus Manon. Irene geeft aan: ‘Moderators moeten goed kunnen luisteren en kijken en vervolgens verbinden. En de hoofd- en bijzaken kunnen scheiden.’ ‘Als moderator zie je ook of een vraag vaker terugkomt en dan kan je bijvoorbeeld een extra artikel of filmpje delen over dat onderwerp’, zegt Manon.

 Wat is de toegevoegde waarde van digital social learning in kinderopvang?

‘Je kunt elke dag overal leren als je ervoor openstaat,’ zegt Nathalie. Ze benadrukt dat het belangrijk is om stil te staan bij wat je doet en waarom je het doet. Volgens Manon kan dat soms wel confronterend zijn, bijvoorbeeld wanneer je jezelf terugziet op video en ontdekt dat dingen ook anders kunnen. Karin ziet een groot voordeel in leren met mensen buiten je organisatie: ‘Je deelt herkenbare situaties en dilemma’s, maar krijgt ook nieuwe oplossingen en ideeën.’ Daar is Nathalie het mee eens: ‘Ongeacht hoe lang je in de kinderopvang werkt of bij welke organisatie, iedereen kan van elkaar leren. Ook de afwisseling spreekt aan. De ene keer moet je een filmpje bekijken, de andere keer wat opzoeken, of je moet zelf een filmpje maken en plaatsen.’

Kortom, een passende en moderne manier om je te blijven ontwikkelen en verder te laten inspireren.

 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

 

PPINK lanceert digitale publicatie over Leven lang ontwikkelen

 

Voor de publicatie ‘Leven lang ontwikkelen’ trok PPINK samen op met de BMK (Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang) . Want dat is typisch een onderwerp waarbij pedagogisch professional en werkgever van elkaar afhankelijk zijn.

En wat valt daar veel over te vertellen. We hadden er een telefoonboek over vol kunnen schrijven. Dat hebben we niet gedaan. Benieuwd naar wat wél?

Je leest het hier.