In het kader van kennisdeling heeft PPINK een boekenrubriek, genaamd Lezen met PPINK. Pedagogisch professionals en beleidsmedewerkers/coaches lezen op ons verzoek een kinderboek of vakliteratuur. Daarna geven zij hun mening. Vinden zij het een aanrader of niet? Lees hun recensie!
Ben jij lid van PPINK en lijkt het jou ook leuk om een keer een boek te ontvangen en te beoordelen? Geef je op! Stuur een mail naar aanmelden@ppink.nl en zet hierin je naam, de naam van je organisatie (indien je lid bent via je werkgever) en je functie. Hebben we een boek voor jou dan hoor je van ons!
december 2024
Lieke Wolswijk werkt als pedagogisch coach bij Xpect013 in Tilburg. Ze heeft het boek ‘Taal in de natuur- taalonderwijs voor het jonge kind’ gelezen, geschreven door Janette Prins en Janneke Hagenaar met illustraties door Astrid Poot.
‘Het boek is een praktisch en theoretisch boek over hoe natuur je kan ondersteunen met de taalontwikkeling. Het boek is opgezet vanuit het onderzoeksproject Hoofd, schouders, knie en TAAL in de kinderopvang en primair onderwijs onderbouw. Tijdens het lezen wordt je meegenomen in de theorie en uitkomsten van het onderzoek, vanuit daar ga je verder met praktische ondersteuning en tips voor jou op locatie met voorbeelden en hulpmiddelen om samen in gesprek te gaan.
Omdat het een praktisch en makkelijk leesbaar boek is kan je er veel mee op je werk. Het geeft aanknopingspunten om in gesprek te gaan met je collega’s over hoe je natuur in kunt zetten om taalontwikkeling te stimuleren. In hoofdstuk 4 lees je heel concreet wat er verstaan wordt onder de verschillende lagen in de natuur en hoe je deze kunt inzetten. Het boek is heel kleurrijk en als je het leest wil je direct aan de slag gaan. Daarbij worden er ook voorbeelden genoemd die uit de praktijk komen en die je zo kan vertalen naar je eigen werk, waar je bijna niets voor nodig hebt als alleen de natuur. Al met al een stimulerend en prettig leesbaar boek, ik heb het binnen 1,5 uur uitgelezen.’
Taal in de natuur kun je hier online bestellen en gratis bij je dichtstbijzijnde boekhandel laten bezorgen.
november 2024
Paulien Hemerik werkt als pedagogisch coach en pedagogisch professional bij De Kinderhaven in Leiden. Ze las het boek ‘Een trui om in te wonen’ van Marieke van Hooff – Isabelle Geeraerts voor bij de bso-groep van 4 tot 7 jaar.
‘Een trui om in te wonen vertelt het verhaal over de Poolse jongen Walcha, die houdt van breien. Hij wordt op school uitgelachen door zijn klasgenoten wanneer hij een spreekbeurt geeft over zijn hobby. Walcha is hier verdrietig over en breidt een grote trui om zich weer beter te voelen. Hij breidt en breidt tot de trui zo groot is als een huis, waar hij in gaat wonen. Op een dag is Walcha’s truihuis verdwenen en gaat hij hiernaar op zoek, waarna hij een bijzondere ontdekking doet.
Het boek vertelt een mooi en bijzonder verhaal over een jongen die doet waar hij van houdt, maar daardoor wordt gepest door zijn klasgenootjes. Dit weerhoudt Walcha er echter niet van om zichzelf te blijven en door te zetten. Later in het boek ontstaat er ook een speciale vriendschap. Het verhaal heeft een hartverwarmend einde.
Voor kinderen (en ook voor volwassenen), is dit een mooi en fantasierijk verhaal met humoristische uitspraken en leuke details. Zachte pastelkleurige illustraties met verrassende details nemen kinderen echt mee in het verhaal. Vriendschap, samenwerken en doorzettingsvermogen staan in dit boek centraal en het verhaal kan aan de jonge luisteraars een diepere boodschap meegeven. Dit boek biedt zo ook een mooi aanknopingspunt om onderwerpen zoals pesten en eigenwaarde ter sprake te brengen bij kinderen. Dit is echter zeker geen must dankzij de luchtige schrijfstijl. In het boek staan hier en daar wat moeilijke woorden voor de jongere kinderen, maar deze zijn met wat uitleg van de voorlezer alsnog goed te begrijpen. Kortom, een mooi en inspirerend boek dat bijdraagt aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.’
Een trui om in te wonen is van uitgeverij Pelckmans en koop je bij je boekhandel en bol.com
oktober 2024
Cynthia Glas werkt als pedagogisch professional op de buitenschoolse opvang van Ons kindbureau, locatie KC de Sprong in Rosmalen. Ze las het boek ‘Maar HOE dan? Je lichaam is van jou – over wensen en grenzen’ van Philippine van der Goes en Karin Middelburg. Illustraties door Agnes Loonstra.
‘Het boek gaat over het aangeven van wensen en grenzen. Het neemt je mee naar allerlei gebieden zoals je eigen lichaam, duidelijk zijn en lichaamstaal, toestemming, online en social media, wie je bent, te ver gaan, geheimen en respect. De illustraties laten op een subtiele manier zien wat er wordt bedoeld. De doe-tips die erbij staan zijn leuk om te doen en laten de kinderen goed ervaren hoe dingen soms gaan en hoe je dat kunt ervaren. Vooral het stukje over zomaar cadeautjes krijgen en dat diegene er dan iets voor terug wil vond ik heel sterk. En ook het stukje over dat iemand iets bij je doet en dan zegt dat je er niks over mag zeggen. Heel goed verwoord en geïllustreerd maar niet te groot of te abstract gemaakt.
In mijn werk kan ik dit boek gebruiken door er om de zoveel tijd een workshop van te maken en dan het boek voor te lezen en er over te praten. Of om in te zetten als het speelt op de groep. Omdat wij een KC zijn kan dit ook in de klassen op school worden gebruikt. Het is geschreven in makkelijk, toegankelijk taalgebruik dus in principe voor bijna alle schoolgaande kinderen te gebruiken. Al zou ik het persoonlijk pas vanaf 6 jaar doen.’
Wil je het boek zonder verzendkosten bestellen? Ga dan naar kinderboeken.nl en laat het boek naar je dichtstbijzijnde boekhandel sturen.
juli 2024
Kim Feberwee werkt als pedagogisch coach bij kinderopvangorganisatie Partou. Ze las het boek ‘De ontevreden baby – nieuwe inzichten over voeding, slapen en huilen’ van Pamela Douglas.
‘De schrijfster van het boek, zij is van oorsprong huisarts, richt zich voornamelijk op jonge ouders met een (ontevreden) baby. De meeste voorbeelden die in het boek naar voren komen, gaan over baby’s jonger dan 12 weken. Toch denk ik dat de tips en adviezen prima gebruikt kunnen worden op de baby- en verticale groep waarbij de baby’s doorgaans ouder zijn dan 3 maanden. Ik merk dat er regelmatig onrustige of ontevreden baby’s zijn, waarbij de pedagogisch professional soms niet weet hoe ze/hij de baby kan helpen.
Het boek beschrijft hoeveel huilen normaal is in de eerste weken na de geboorte. Douglas neemt je vervolgens mee in de werking van het zenuwstelsel van een (huil)baby. Ook het onderwerp honger, buikklachten, en borst,-en flesvoeding worden beschreven.
Het onderwerp over zintuiglijk stimuleren vond ik het meest interessant. De schrijfster vertelt dat veel baby’s huilen uit zintuigelijke verveling. Een logische verklaring, aangezien wij in de westerse samenleving er meer van overtuigd zijn dat te veel aan zintuigelijke prikkels de baby overprikkelen. De stimulering waar de schrijfster het over heeft is juist niet afkomstig van radio, tv, white-noise apparaten of ander entertainment (denk aan de babygym of muziekmobiel boven het bedje), maar door voldoende lichamelijk contact en veel in de buitenlucht te zijn. Maar zeker ook door responsief te reageren op de communicatie van de baby. Daarnaast is het belangrijk baby de gelegenheid te geven om in diverse houdingen te komen ten opzichte van de zwaartekracht. Ik was al overtuigd dat wipstoelen niet nodig zijn op de groep en dit inzicht versterkt dat alleen maar meer.’
Je bestelt het boek zonder verzendkosten bij uitgeverij SWP. Ook hielden we in op FB en Instagram een winactie met dit boek.
juni 2024
Nicole Nieuwenhoff werkt als pedagogisch professional op een tweetalige peutergroep bij Hestia in Amstelveen. Ze las het boek ‘Mopperkont’ van Suzanne Lang, vertaald door Janneke Schotveld.
‘Dit boek gaat over aapje Jim, die niet blij wakker wordt. Hij is er van in de war, weet niet wat hij nu voelt. Er wordt geopperd: ‘Ben je mopperig?’ De verschillende gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen van Jim worden benoemd door zijn vrienden en Jim is er helemaal klaar mee. Zeker als zijn vrienden vragen: ‘Waarom ben je toch zo’n mopperkont, Jim?’. Jim wordt boos, op de anderen en ook op zichzelf. Dan komt zijn grote vriend Gijs, die pijn heeft. Ze besluiten samen dat Jim een mopperkont mag zijn vandaag.
Wat ik mooi vind aan dit boek is dat we diverse gevoelens kunnen benoemen met de peuters. Met gezichtsuitdrukking en lichaamshouding kun je grenzen aangeven. En vooral vind ik de boodschap fijn: iedereen mag zijn zoals hij of zij is en dat is ok, we hoeven er niets van te vinden. Als activiteit hebben we dit boek eerst voorgelezen, de plaatjes bekeken, de gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen nagedaan en natuurlijk ook geroepen: ‘Ik ben geen mopperkont!’. Ook hebben we het boek interactief voorgelezen met dieren, die in het boek voor komen, waarbij we hebben benoemd wat er met dat specifieke dier aan de hand is of wat het zegt.
Ik kan me voorstellen dat er een verteltafel kan staan op de groep, zodat de kinderen zelf dit boek kunnen naspelen. Of dat je het binnen een thema (bijvoorbeeld emoties) inbrengt. De kinderen vroegen om het liedje ‘Moppereend’ dat bij het gelijknamige boek hoort. We hebben daarop gedanst en ook dat boek nog een keer voorgelezen. Bij dat boek zijn overigens nog andere liedjes om nog meer taal toe te voegen. Daarnaast kun je naar aanleiding van dit boek ook prima beweegactiviteiten doen: dansen, rennen, springen, stampen, rollen , vliegen als vogels (en ja hoor, toen wilden de kinderen ook het boek ‘Coco je kan het’ voorgelezen hebben).
Tip: Ik heb in het begin bij het voorlezen een paar pagina’s overgeslagen omdat het voor de jonsten best veel was. Later heb ik wel het hele boek voorgelezen.’
Meer informatie over Mopperkont kun je vinden op website de-leukste-kinderboeken.com
mei 2024
Esther Dam werkt als pedagogisch professional op een peuterspeelzaal en is gezinsbegeleider. Ze las het boek ‘Naar buiten met jonge kinderen’ van Denise Enthoven.
‘Het boek geeft op zeer overzichtelijke wijze veel informatie over het nut van natuur ervaren met jonge kinderen. De informatie is wetenschappelijk onderbouwd, er staan meerdere wetenschappelijke blokken in waar je meer toelichting kan vinden waar de activiteit goed voor is.
De activiteiten zijn opgebouwd op leeftijd vanaf 0 jaar, vanaf 1,5 jaar en vanaf 2,5 jaar. De activiteiten stimuleren o.a. 6 ontwikkelgebieden zoals Voelen, Zien, Proeven, Ruiken, Bewegen en Horen. Per activiteit staan icoontjes vermeld waardoor je in 1 oogopslag kan zien welke ontwikkelgebieden er aan bod komen. Bij elke activiteit worden zoveel mogelijk zintuigen geprikkeld. Bijvoorbeeld de activiteit ‘Gretig gras’; hier staan 5 van de 6 icoontjes vermeld. Bij deze activiteit (in het gras liggen met je baby) geeft de schrijfster extra informatie over verschillende grassoorten en ook wat je baby vanaf 6 maanden zou kunnen gaan ontdekken, voelen, pakken ruiken. Heel leuk. En dit is slechts 1 voorbeeld; in het boek staan maar liefst 60 natuurervaringen beschreven. Een sterke verbinding met de natuur is bewezen de gezondheid van het kind te stimuleren en draagt ook bij aan milieuvriendelijk gedrag in de toekomst.
Op mijn VVE-peuterspeelzaal kan ik dit boek goed gebruiken. We hebben een mooi groene tuin en een moestuin. De activiteiten en achtergrondinformatie kan ik hier goed bij gebruiken om ook deze ouders enthousiast te maken om regelmatig de natuur in te gaan met hun kinderen. Bij het werken met mijn gezinnen neem ik het boek mee op huisbezoek en ga met ze de natuur in. Zo leer ik ze samen te ervaren hoe fijn het is buiten. De wetenschappelijke informatie is handig ter onderbouwing van het belang van regelmatig de natuur ingaan.’
Je koopt dit boek o.a. bij uitgeverij KNNV.
april 2024
Sophie van der Aa werkt als pedagogisch beleidsmedewerker en coach bij kinderopvang Boeffies en (B)engeltjes. Zij las het boek Angst, Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn geschreven door Wendy de Pree.
‘Het boek is geschreven voor ouders en leerkrachten, de oefeningen zijn vooral gericht op kinderen tussen de 7 en 12 jaar. De schrijver geeft in het boek aan dat de oefeningen aan te passen zijn voor jongere kinderen. Na het boek gelezen te hebben denk ik dat ze daar helemaal gelijk in heeft.
Het boek begint met een korte uitleg over angst en hoe angst zich uit van baby tot puberteit. Al snel gaat het boek over op een uitleg van strategieën om kinderen die snel angstig zijn te helpen. Ieder hoofdstuk gaat uit van een behoefte van het kind en bevat handige en praktische oefeningen. Het zijn in totaal 10 behoeften. Een inzicht dat ik heb gekregen dankzij dit boek is dat we de precieze oorzaak van de angst niet hoeven te kennen. Wat we wel moeten weten is hoe we zo goed mogelijk met de angst om kunnen gaan.
Wat ik heel mooi vind aan het boek is het belang van de emoties van de volwassenen. Onze angst en stress hebben invloed op de angst van het kind. Verbondenheid, erkenning en rust komen uitgebreid naar voren. Dat zijn natuurlijk behoeften die ieder kind nodig heeft. De tips zijn dan ook goed te gebruiken voor alle kinderen.
Na het lezen van het boek ben ik met meer bewustzijn naar de 10 behoeften gaan kijken en hoe we daar op de groep nog meer aandacht aan kunnen geven. Ik ben me tijdens het coachen meer bewust van deze behoeften, hoe wij omgaan met angstige kinderen, maar ook hoe ik met mijn eigen angst omga.
De concrete tips zijn fijn voor kinderen die echt angstig zijn, maar ook om het groepsgevoel op de bso te vergroten. Al met al is het een fijn boek dat ik met veel plezier heb gelezen. Zoveel plezier dat ik de andere boeken uit de serie ook meteen heb besteld!’
Uitgeverij Pelckmans heeft PPINK nog een exemplaar van dit boek cadeau gedaan. In april is hier een winactie mee gedaan op FB en Instagram.
maart 2024
Marinda Fischer is werkzaam als pedagogisch coach/ beleidsmedewerker en kindercoach op o.a. kdv Het Leidsche Tuynhuis. Ze las het boek Sam en het niet-leuke geheim van Pieter Melsen & Wouter Vaessen (2 zedenrechercheurs die met dit boek ouders en kinderen willen helpen bij het houden van moeilijke gesprekken omtrent niet-leuke geheimen).
‘Het hele proces van wat er gebeurt met een kind wanneer het een geheim met zich meedraagt is terug te lezen in dit boek. Hoe kun je je voelen gedurende de dag en de nacht, wat gebeurt er met je en hoe groot is de invloed van je geheim op het dagelijks leven? Maar wat nóg belangrijker is, wat gebeurt er als je met iemand praat over jouw geheim? Is dat spannend, lucht praten op?
Herkenning stelt gerust en dat maakt dit boek zo ontzettend waardevol. Zo op het eerste gezicht zit de herkenning in het verhaal. Maar de illustraties ondersteunen dit verhaal erg goed. Emoties bij de hoofdpersoon worden weergegeven en situaties worden geschetst.
Met boeken kun je veel meer dan alleen voorlezen aan kinderen. Boeken met een boodschap kunnen kinderen het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan en dat hun probleem vaker voorkomt. Boeken kunnen helpen bij het zoeken naar een oplossing.
Dit boek nodigt zeker uit tot een gesprek met kinderen om o.a. ervaringen te delen met elkaar, ook al hebben zij geen groot geheim bij zich. Je kunt altijd praten over de vraag: Wat zou jij doen? Met wie praat jij als je ergens mee zit?’
Je bestelt het boek bij uitgeverij Vesper kids. Ook houden we in maart op FB en Instagram een winactie met dit boek.
feb 2024
Rianne Schuttinga werkt als pedagogisch professional en voorleescoördinator bij Partou Konijn in Leiden. Daarnaast is ze ook kindercoach (gericht op het jonge kind) en illustrator. Ze las het boek ‘Snap jij die ouders?’ van Pieter Remmeswaal en Ad de Gouw.
‘Dit boek geeft inzicht in de ouder. Waarom kan een ouder soms zo reageren en wat is onze rol als professional? Tijdens het lezen reflecteerde ik continu op mijn eigen werkwijze. Hoe zie ik de ouders en wat neem ik mee in mijn rugzak aan opvoeding, waarden en normen? Door de vele praktijkvoorbeelden die in het boek staan, kan je makkelijker verbinden met de informatie die gegeven wordt over ouders en jouw rol als professional. Aan ouderschap kleven persoonlijke beelden, herinneringen en gevoelens, waardoor zij op een bepaalde manier kunnen reageren. Door inzicht te krijgen in het totaalbeeld van de ouders en dat te combineren met onze interne dialoog, zal de communicatie met de ouder beter verlopen. Ook de professionals die je op jouw pad tegenkomt hebben hun eigen rugzak met hun eigen perspectief wat goed is voor het kind. Om het kind goed te begeleiden moet je als professional ook de ouder mee nemen in de begeleiding. Daarom is het basisboek zo goed. In plaats van te denken, ik snap de ouder niet, stel ik nu de vraag waarom snap ik de ouder niet? Wat is er nodig om de communicatie te versterken?
Je emoties leren hanteren is een professionele vaardigheid die jou leert hoe je positieve en negatieve reacties op een ouder kan hanteren. Ook in de praktijk moet je blijven ontwikkelen samen met jouw collega’s. Daarom vind ik het zo goed dat er achter in het boek per hoofdstuk opdrachten staan zodat je je de informatie eigen kan maken. Elkaar feedback geven is erg belangrijk en wordt eigenlijk tijdens het werk amper gedaan. Ik raad het boek aan voor iedereen die met kinderen, ouders en opvoeders werkt of gaat werken.’
Je bestelt het boek zonder verzendkosten bij uitgeverij SWP. Ook houden we in februari op FB en Instagram een winactie met dit boek. Dankzij uitgeverij SWP mogen we 1 exemplaar weggeven.
jan 2024
Rebecca Dekker werkt als pedagogisch professional op kinderdagverblijfgroepen. Daarnaast is ze actief als pedagogisch coach en beleidsmedewerker bij kinderopvang ’t Schaapie. Ze las het kookboekje Gezond koken met Ruby geschreven door kindervoedingscoaches Saskia Woordes en Miranda Bron en geproduceerd door Chantal Migchelbrink en Luuk Staring.
‘Het boek dat ik mocht lezen voor PINKK is een gezond kookboek voor kinderen en jongeren. Een kookboek met verrassende gerechten zonder pakjes en zakjes. Het begint met een duidelijke inhoudsopgave met uitleg over de iconen die te vinden zijn bij de recepten (zoals glutenvrij, vegetarisch en waar een beetje hulp van een volwassene handig is). Alle recepten in het boek zijn gesorteerd op ontbijt, lunch en diner.
De pagina’s zijn kleurrijk, waardoor ik meteen zin kreeg om aan de slag te gaan. De recepten bevatten een duidelijk stappenplan van wat je moet doen. Ook geeft Ruby bij elk recept interessante weetjes. Volgens Ruby kun je met behulp van haar tips alle recepten maken. Tussen de recepten door vind je leuke spelletjes en interessante feiten over de gerechten in het boek. Ik denk dat kinderen hier met veel plezier uit zullen koken.’
Het kookboekje is uitgegeven door Ska kinderopvang en kost € 15.- (inclusief verzending). Je bestelt het door te mailen naar m.bron@ska.nl
nov 2023
Elisa van Leeuwen is werkzaam als pedagogisch coach bij Humankind kinderopvang en -ontwikkeling voor Midden Nederland. Ze las het boek Wat leert mijn kind bij jullie? van IJsbrand Jepma.
‘Het boek is geschreven voor alle pedagogisch professionals binnen de kinderopvang en daarmee worden alle medewerkers in de kinderopvang bedoeld.
Schrijver IJsbrand geeft aan dat het boek het best tot zijn recht komt wanneer een interne coach van de kinderopvangorganisatie ermee aan de slag gaat. Dat maakte mij nieuwsgierig.
Het boek heeft een duidelijke visie, structuur en inhoud. Bovendien staan er veel concrete voorbeelden en tips in. IJsbrand geeft in het boek aan dat het belangrijkste doel van zijn boek is; het bevorderen van een hoogwaardig educatief aanbod in de kinderopvang, waar de kinderen veel van leren en plezier aan beleven. Dat vind ik een mooi doel!
Elk hoofdstuk eindigt met een ‘venster’, waarin bijv. een stukje theoretische verdieping staat. Het venster eindigt meestal met het kopje Om over na te denken en te doen. Het zorgt ervoor dat je veel op jezelf kan reflecteren en dat geeft weer nieuwe inzichten. Het inspireerde mij direct om plannen te maken.
Tussendoor vind je samenvattingen van de theorie. De concrete tips die dan gegeven worden vond ik ook heel fijn om te lezen. De inzichten die ik heb meegekregen zijn;
- Bewuster kijken naar de leervoorkeuren van de pedagogisch professionals.
- Zorg ik wel voor voldoende afwisseling, zodat iedereen zich gezien en gehoord voelt?
En ik vond de do’s en don’ts ook een fijn reflectiemoment, met een overzicht van welke gedragingen je als coach beter wel of beter niet kunt laten zien. Kortom, veel inzichten en tips, waar ik veel aan heb gehad. Het boek leest lekker weg.
Een absolute aanrader wat mij betreft!’
Je bestelt het boek zonder verzendkosten bij uitgeverij Pica. Dankzij uitgeverij Pica mochten we 2 exemplaren van dit boek weggeven op onze socials.
okt 2023
Addy Pool werkt bij KomKids samen met pedagogisch professionals aan de pedagogische kwaliteit binnen de organisatie, met speciale aandacht voor duurzame pedagogiek. Ze las het boek De dag dat de aarde omhoog kwam van Janneke Hagenaar en Joeri Sterckx met illustraties van Astrid Poot.
‘Het boek begint met een plaat die je samen met kinderen kunt verkennen en over in gesprek kunt komen. Je komt als het ware gelijk in de vertraging terecht. En vanuit de vertraging ga je samen op verkenning. “Glup glup, de slak glijdt van de poot van de bank.” Gelijk denk ik: “Zou dat inderdaad zo klinken?” Kinderen zijn vaak gefascineerd door de ‘kriebelkruipers’ op het plein of in de bosjes. Ze volgen een mier met hun vingers en bestuderen de pissebedden die rondkruipen tussen de takken en tegels. Maar net die laag daaronder, wat leeft en beweegt daar? Door de kleuren in het boek zie je gelijk dat het verhaal in dit boek zich boven de grond afspeelt maar ook deels onder de grond.
Samen met de kinderen lees en kijk je door dit boek, herken je geluiden en voel je de spanning rondom de dierenwereld. De mol vormt een gevaar voor de wormen, het slakkenspoor zorgt voor een glijpartij… Binnen de duurzame pedagogiek besteden we ook aandacht over zorgdragen voor de natuur en de omgeving. Dat komt ook in dit boek aan de orde. Achterin het boek staat informatie over alle dieren die je bent tegengekomen in het boek. Zeker weten dat er ook weetjes staan die jij nog niet wist! Bijvoorbeeld dat veel mierensoorten een winterslaap houden, een mol een liefdesgang graaft en pissebedden een buidel hebben. Nieuwsgierig geworden? Lees het zelf en laat je verrassen!’
Je bestelt het boek zonder verzendkosten bij uitgeverij Leonon. Ook kun je op onze FB- en IG-pagina’s een exemplaar winnen!
sept 2023
Kitty Boendermaker, pedagogisch professional en specialist Interactief Voorlezen bij De Kleine Wereld Amsterdam, vestiging Haveneiland las het boek Maan van Marije Siezenga & Oirik
‘Wat een ontzettend mooi pakkend op rijm geschreven verhaal over Floris Jan het eendagsvliegje. Want ja, wat zou nu je grootste droom kunnen zijn als je een eendagsvliegje bent? Floris Jan wilde graag met een vlaggetje op de maan komen, een droom om zijn familie trots te maken. De kleine vlieg bouwt een maanraket. Daar ging Floris Jan als ruimteheld in zijn maanraket… en alle vliegjes keken hem na. ‘Hij vloog langs de sterren en de aarde werd klein maar de maan steeds groter want daar wilde hij zijn.
Voor de jongere kinderen is het verhaal nog wat ingewikkeld maar wel heel leuk natuurlijk om te kijken en genieten van de mooie illustraties. Met een groepje peuters vanaf ongeveer 3,5 jaar kun je heel goed met dit boek aan de slag. Hoe tof om dit verhaal tot leven te laten komen in de vorm van een verteltheater. Gebruik een mooie ronde bal als maan, een vlag van een lapje stof en natuurlijk een eendagsvliegje van papier geknutseld. Lok kinderen uit tot meespelen. Stimuleer het kindje dat soms wat meer op de achtergrond is binnen de groep wat meer naar de voorgrond te helpen. Samen zijn wij er voor elkaar!’
WEETJE: Schrijver Marije Siezenga is werkzaam als pedagogisch professional op de VE-peuterspeelgroep Het Bunderbos (Stichting Kinderopvang Noordoostpolder) in Emmeloord.
Download ook de bijbehorende bouw- en kleurplaten
Je bestelt het boek via uitgeverij Pelckmans. De uitgeverij was zo aardig om naast het recensie-exemplaar nóg een boek cadeau te doen voor de winactie.
aug 2023
Monique Boer, pedagogisch coach VE en beleidsmedewerker bij Dichtbij Kinderopvang las en recenseerde het boek Tobias de Beer wil de maan van dichtbij zien van Filipa Pimenta en Ivone Patrão.
‘Naast mijn werk als coach geef ik trainingen vanuit Piramide en gebruik ik PEB (pedagogisch educatieve beeldcoaching) bij mijn coaching. Eén ochtend in de week begeleid ik kinderen met VE indicatie (vanaf 16 tot 24 maanden) en ouders voordat ze starten op de peuteropvang.
Ik vond het gezien de naam van het boek en de naam van onze organisatie (Dichtbij) grappig dat ik juist dit boek mocht lezen! Het is een mooi en werkelijk verhaal. Welk kind wil niet weten hoe het op de maan is?
Er komen problemen voor en gelukkig is daar mama die in stapjes Tobias laat nadenken, een plan laat maken en hem stimuleert om door te gaan. Lukt het niet alleen dan helpen we elkaar. Maar ze herinnert Tobias ook aan momenten dat uitdagingen al zijn gelukt, succesbeleving. Prachtige voorbeelden die dagelijks bij kinderen voorkomen. Wel zijn sommige woorden wat moeilijk. Vaak worden ze wel aan de hand van een voorbeeld verduidelijkt.
Het boek heeft achterin tips voor volwassenen en professionals. De tips, ideeën en voorbeelden voor ouders zijn zeer waardevol en dragen bij aan een complete uitleg aan het kind. In stapjes meedenken en uitleggen. Ook voor ouders zeer fijn om de woorden in kindertaal en praktisch met voorbeeld te kunnen toepassen.
De uitleg voor professionals vind ik een aanvulling, maar geen meerwaarde. De meeste professionals zullen de uitleg van ouders beter en prettiger vinden als toevoeging. De activiteit voor op een peutergroep vind ik te groot en zou ik kleiner maken. Met een hele groep (16 kinderen) is het niet haalbaar en heb je niet de betrokkenheid van elk kind. Ik zou aansluiten bij wat dichtbij het kind past; leren jas aantrekken of iets leren vragen aan ander kind, persoonlijke doelen en bevorderen van zelfstandigheid en dan met elkaar genieten van de succesbelevingen.’
Dit boek maakt deel uit van de leesbundel ‘aandacht en emotionele groei’, te bestellen via deze link van uitgeverij Intertaal.
aug 2023
Didi van der Ven, pedagogisch professional verticale groep 1-4 jarigen bij kindercentrum het groenehuis las en recenseerde het boek De grote sprong van egel Bernardo van Filipa Pimenta en Ivone Patrão.
‘Het verhaal gaat over Egel Bernardo die geen stekels maar krullen heeft. Hierdoor wordt hij uitgelachen door klasgenootjes. Zijn ouders proberen hem te troosten. Later komt hij erachter dat hij zijn krullen als springveren kan gebruiken waardoor het lijkt alsof hij kan vliegen! Ook kan hij beter geknuffeld worden met krullen dan met stekels. Hierdoor leert hij zichzelf weer te waarderen.
Het is een goed doordacht boek met een duidelijke boodschap. Anders zijn is niet verkeerd. Voor onze leeftijdscategorie (1-4 jaar) is het boek nog wat te lastig. Het boek is meer gericht op de kleuterleeftijd i.v.m. de lange zinnen en moeilijke woorden. Het boekje heeft 36 pagina’s met kleurrijke en duidelijke tekeningen. De spanningsboog van peuters en kleuters is daarvoor eigenlijk nog net te kort.
Achterin het boek staan leuke tips voor volwassenen en theoretisch onderbouwde voorbeelden. Zodat je met je kind wat dieper in kan gaan op het verhaal.
Al met al vinden wij het niet helemaal geschikt voor onze doelgroep. Maar voor begin basisschoolleeftijd is het misschien wel een interessant boek.’
Dit boek maakt deel uit van de leesbundel ‘aandacht en emotionele groei’, te bestellen via deze link van uitgeverij Intertaal.
juli 2023
Liza Gerrits, assistent leidinggevende/ pedagogisch coach van kindercentrum het groenehuis las het boek Het magische kussen van Konijn Thomas van Filipa Pimenta en Ivone Patrão.
‘Ik ben er zonder voorbereiding in gaan lezen en kwam al snel tot de ontdekking dat dit niet zomaar een verhaaltje voor het jonge kind is. Door even naar de kaft, achterkant en de bijlage te kijken, zag ik dat dit een boek is met veel extra’s. Dat maakt ook dat ik het verhaal met andere ogen ben gaan bekijken. Het boek gaat over een konijntje (Thomas) dat naar bed gebracht wordt door zijn vader. Ze doorlopen een aantal bedrituelen die ervoor zorgen dat het konijntje moe genoeg is om lekker in slaap te vallen op zijn kussen dat hem magische avonturen laat beleven.
Ik zou het eerder aan een kleuter voorlezen dan een peuter; de zinnen zijn op sommige momenten te lang en er wordt (te) uitgebreid op het naar bed gaan ingegaan. Een kind zou het misschien niet direct opvallen, maar ik ging er wat meer over nadenken: dit verhaal heeft een boodschap! En de boodschap is niet direct bedoeld voor het kind dat voorgelezen wordt, maar voor de ouder/ verzorger die voorleest. Op iedere pagina staan ook nummertjes na bepaalde zinnen, die verwijzen naar de bijlagen achterin het boek. Daarin staan voor ouders tips en uitleg over het naar bed brengen van je kind. Voor de professional staat uitleg over onderzoeken die hebben plaatsgevonden onder Portugese kinderen. Omdat de professional meestal niet degene is die het bedritueel van het kind meemaken, denk ik niet dat dit van grote meerwaarde is.
Het verhaal zelf is goed te volgen voor volwassenen. Voor kleuters ook nog wel maar het is, denk ik, te moeilijk voor de peuterleeftijd. Jammer dat sommige tekeningen over twee bladzijden heenlopen waardoor je het boek helemaal open moet buigen om de afbeelding te laten zien.
Al met al ben ik niet overtuigd van dit boek als voorleesboek voor peuters. De tips voor ouders/ verzorgers zijn prima maar om daar een voorleesboek voor te gebruiken, betwijfel ik.’
Dit boek maakt deel uit van de leesbundel ‘aandacht en emotionele groei’, te bestellen via deze link van uitgeverij Intertaal.
juli 2023
Lucia de Boer, pedagogisch professional bij kinderdagverblijf De Verbinding in Nijmegen las De Pauw geeft vleugels aan plezier van Filipa Pimenta en Ivone Patrão.
‘Het boek gaat over de kinderen Tom en Lisa, die in hun vrije tijd veel tijd besteden aan televisie kijken, online spelletjes spelen en berichtjes naar vrienden sturen. Daarom merken ze het niet eens als er een grote kleurrijke vogel door het raam vliegt en bij hen neerstrijkt. Pas als de vogel tegen hen praat, ontdekken ze hem. De pauw neemt hen mee op zijn rug om te ervaren wat echt plezier maken is, waardoor je je goed voelt en dat zorgt voor vlinders in je buik. Ze hebben zoveel plezier gemaakt dat als ze weer thuiskomen, ze helemaal geen zin meer hebben in televisie kijken; ze gaan samen een leuk bordspel spelen. Ook leert de pauw Tom en Lisa dat je internet wel kunt gebruiken voor het opzoeken van interessante weetjes.
Je kunt dit verhaal voorlezen aan kinderen vanaf ongeveer 5 jaar. En er samen over praten (thuis of in de klas.) Je zou samen regels op kunnen stellen hoe vaak en waarom je het internet opgaat. En hoe vaak en wanneer je televisie gaat kijken en ook wanneer niet. Welke leuke dingen je zonder internet allemaal kunt doen.
In het boek staat veel achtergrond informatie voor volwassenen, en hoe je samen met kinderen hier mee aan de slag kunt gaan. Voor de professionals staan er achterin ook interessante items over online verslaving en de risicofactoren die dat kunnen bevorderen.
Een leuk verhaal, dat je kunt inzetten om in gesprek te gaan met kinderen over het gebruik van internet. Het boek laat zien hoe je plezier kunt hebben als je in de ‘echte’ wereld bent.’
Dit boek maakt deel uit van de leesbundel ‘aandacht en emotionele groei’, te bestellen via deze link van uitgeverij Intertaal.
juni 2023
Jolanda Brouwer-van den Bosch, pedagogisch coach/beleidsmedewerker bij Kinderopvang VIPKids in Gouda en Boskoop las en recenseerde het boek Spelend coachen van Carolien van Duijn.
‘Spelend coachen is een handboek voor de pedagogisch coach, of zoals de schrijfster het zelf noemt: een bij-de-hand-boek, een naslagwerk.
Spelend coachen is opgedeeld in twee delen. In het deel ‘voorwaarden’ gaat het over de coach. Hoe kun je je eigen aannames en interpretaties herkennen en pauzeren, zodat je het coachproces hier niet mee beïnvloed, zonder jezelf te verliezen? De schrijfster laat je nadenken over waarom jij coach bent geworden, wat belangrijk is voor jou in deze rol en wat je wil bijdragen als coach. In het deel ‘het proces’ neemt de schrijfster je mee in het coachproces: van coachmodellen en leerprocessen tot feedback en weerstand. In elk hoofdstuk staan praktijkopdrachten om zelf mee aan de slag te gaan.
Spelend coachen lijkt een dik boek, maar het is opgedeeld in allemaal korte hoofdstukken. Hierdoor leest het heel prettig weg. In het boek wordt een aantal keer verwezen naar het jaarprogramma, maar het boek is prima zelfstandig te lezen. De titel verwijst naar de manier waarop de schrijfster je meeneemt in het coachproces. Ze benoemt regelmatig dat coachen gezien kan worden als het spelen van een bordspel en legt aan de hand van deze metafoor het coachproces uit.
Na het lezen van dit boek ben ik me meer bewust van mijn eigen rol in het coachproces. Welke invloeden, aannames en interpretaties neem ik eigenlijk mee? Is bepaald gedrag van een coachee misschien een reactie op mijn eigen houding en/of gedrag? Hoe parkeer ik mijn eigen mening en overtuiging(en) zonder mezelf te verliezen? Heel boeiend om daar eens bij stil te staan, omdat dit niet altijd meegenomen wordt. Afsluitend een zin die me trof: ‘Je kunt een ander namelijk niet verder brengen dan jij zelf bereid bent te gaan’. Prachtig!’
Je bestelt het boek (à € 29,95 excl. verzendkosten) via deze link.
mei 2023
Maartje Pelzer is pedagogisch professional, beleidsmedewerker en coach bij kinderopvang de Mukkenstal in Limburg. Ze las het boek ‘Prachtige pedagogiek, inspiratie vanuit de reggiopedagogiek’ van Inge van Rijn.
‘Voor dit boek ging de schrijver bij verschillende kindercentra langs om mee te kijken in de dagelijkse gang van zaken in de kindercentra die werken met deze visie. Dat vind ik al meteen een groot pluspunt aan dit boek. Het is altijd fijn als er voorbeelden uit de praktijk gegeven worden. En dit boek staat er vol mee. Dat spreekt meteen tot de verbeelding bij pp’s. Eerst wordt er kort maar krachtig uitleg gegeven over het ontstaan van de reggiopedagogiek. Vervolgens wordt er, aan de hand van de zeven thema’s die de kern van de reggiopedagogiek samenvatten, uitleg gegeven over deze mooie visie. In de laatste hoofdstukken worden deze thema’s gekoppeld aan praktijkvoorbeelden van de bezochte kindcentra. Het boek bevat ook een samenvatting en nog een lijst met gebruikte literatuur en websites met meer info. De visie van onze opvang heeft veel raakvlakken met de reggiopedagogiek. Dit boek is dus zeker een aanvulling voor ons team. Het geeft inspiratie om activiteiten eens op een andere manier aan te gaan. Ook de vragen die na elk hoofdstuk gesteld worden kunnen een mooie basis zijn in bijvoorbeeld een teamvergadering om zo weer even aan het denken gezet te worden waarom we dingen doen. Na het lezen van dit boek zit ik weer boordevol ideeën om in te zetten op de opvang. Ik ga het boek snel introduceren bij mijn collega’s zodat ook zij geïnspireerd kunnen raken en we snel aan de slag kunnen.’
Dank aan schrijver Inge van Rijn en uitgeverij BSL voor het ter beschikking stellen van 2 exemplaren van het boek.
april 2023
Bregje Looij-van der Hulst is werkzaam bij SKW Waterland als pedagogisch coach en als pedagogisch professional op de sport-bso in Monnickendam. Ze las het boek De grote tandenpoetsdag van Sophie Schoenwald met illustraties van Gunter Jakobs.
‘Het boek heeft als doel het tandenpoetsen leuker te maken. In het verhaal komt een dierentuindirecteur erachter dat de dieren in zijn dierentuin gestopt zijn met tandenpoetsen. Hij organiseert een grote Tandenpoetsdag: egel gaat met tandpasta op zijn rug langs bij alle dieren. Door allerlei gave tekeningen en leuke verassingen maak je met de kinderen samen een mooie reis door het boek. Het leuke aan dit boek vind ik dat je het vanaf alle leeftijden kunt inzetten:
Bij de kleinere kinderen op het kinderdagverblijf verzin je zelf wat dingen erbij en kun je moeilijke woorden weglaten. Bij hun zie je vooral herkenning, ze vinden de illustraties geweldig en je kunt in gesprek gaan over tandenpoetsen, of ze het leuk vinden en dat sommige dieren het ook niet altijd leuk vinden, maar dat het erbij hoort.
De peuters kunnen wat langer luisteren, de kinderen die houden van wat meer uitdaging vinden de moeilijke woorden heel interessant en kun je vertellen wat het betekent. Er staan woorden in als dierentuindirecteur en samenzweerderig.
Ook de oudere kinderen op de BSO moeten erg om het boek lachen, zijn geconcentreerd en vinden het leuk. Toen ik vroeg wat zij van tandenpoetsen vonden was het antwoord unaniem: het is niet altijd leuk.
Gelukkig laat dit boek, en vooral het personage egel Egbert, iedereen weer even lekker lachen om onze dagelijkse poetsklus. ’
Met grote dank aan uitgeverij De Fontein die een recensieexemplaar ter beschikking stelde.
jan 2023
Ilse en Geran zijn beiden pedagogisch professional bij kinderopvang Kiboekoe. Ze zijn werkzaam op de verticale groep met kinderen van 0 tot 4 jaar. Voor PPINK ‘testen’ ze de prachtig getekende materialen van HÖNGRY. Dit is een Belgisch merk dat kinderen op een fantasievolle manier meer in contact brengt met groenten en fruit.
Het boek ‘Gaan met die banaan’ gaat over:
Verschillende soorten fruit en groente. Bij ieder stuk fruit of groente staat een stukje tekst op rijm. Het silhouet van de stukken fruit staat op de pagina ernaast afgebeeld, dit nodigt kinderen uit om kleuren te benoemen.
Het boek ‘Brock ’n roll’ gaat over:
Freddie de broccoli, die de hoofdpersoon is. Freddie maakt avonturen mee, samen met zijn vriendjes. Zo maakt hij het bont, gaat hij schaatsen en viert hij zijn verjaardagsfeest.
Memoryspel ‘Bananasplit’:
Het memoryspel bevat verschillende soorten getekende groenten en fruit die zijn doorgesneden en die kinderen spelenderwijs weer bij elkaar moeten zoeken. Met de 3 extra kaarten ‘mes’, ‘mixer’ en ‘fruitspies’ geef je het spel voor oudere kinderen een extra uitdaging.
Wat kan je met de materialen in de praktijk?
– ‘Gaan met die banaan’ vinden wij passend bij alle leeftijden. Er staan duidelijke en herkenbare plaatjes in het boek. De tekst is kort en dat is prettig voor de 0 tot 4 jarigen. We hebben gemerkt dat de kinderen van 3 tot 12 jaar meer ingaan op de emoties die in het boek voorbij komen. En ook zorgden de kleuren voor discussie onder de kinderen. Is de watermeloen nu rood of roze?
– ‘Brock ’n roll’ vinden wij passend bij kinderen van 3 tot 12 jaar. Deze verhalen zijn wat langer en de fantasie van kinderen wordt in dit boek meer geprikkeld. De kinderen in deze leeftijd waren heel betrokken tijdens het voorlezen.
– Het memoryspel ‘Bananasplit’ vonden de kinderen van 3 jaar erg leuk en grappig. Het extra spelelement (waarbij je 3 speciale kaarten inzet) bleek voor de 4 tot 12 jarigen een mooie toevoeging. Zo kun je het spel voor meerdere leeftijden gebruiken. Heel handig!
Op onze socials vind je tot 12 februari 2023 een toffe winactie met deze 3 HÖNGRY-items
dec 2022
Inge van Boxmeer, werkzaam bij Ons Kindbureau als pedagogisch beleidsmedewerker/coach en opleidingscoördinator las het boek ‘Speel’ van Nathalie de Martelaere
‘Het boek reikt je handvatten aan om samen met kinderen leuke, creatieve activiteiten uit te voeren die ietwat out of the box zijn, met oog voor het sensopatische aspect en de natuur. In het eerste gedeelte krijg je inzicht in de theorie achter het spel. Wat doet spelen met kinderen? De schrijver neemt je mee in de wereld van sensopathisch spel als breinboost en hoe je looseparts in kunt zetten thuis, in de opvang of onderwijs. Hoe kun je ontdektafels en lichttafels vullen en de kinderen prikkelen en nieuwsgierig maken en tegelijkertijd de natuur naar binnen halen? In het tweede gedeelte vind je allerlei activiteiten met speeltips die je op weg helpen om zelf alternatieven te verzinnen. De activiteiten zijn verdeeld in handige rubrieken. Je krijgt recepten om bijv. speeldeeg te maken met natuurelementen, natuurlijm en allerlei andere tips om de natuur en huis en tuin materialen in te zetten voor optimaal speelplezier. Het mooie vind ik dat ze vooral focust op het proces en niet op resultaat. Ze neemt je mee in het proces hoe je oudere kinderen kunt laten nadenken hoe ze iets kunnen ontwikkelen. In het boek staan ook qr-codes voor sjablonen die je gratis kan afdrukken. Dit boek zou bij iedereen die met kinderen werkt op de boekenplank moeten staan. Je krijgt inspiratie om slim te spelen, te ontdekken en samen met kinderen te verwonderen. Zoals Einstein zegt: “Het werkelijke kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht”. Vaak hoor ik pedagogisch medewerkers zeggen: “Ik ben niet creatief”. Zij bedoelen dan vooral dat ze niet goed zijn in knutselen of tekenen. Vergeet die gedachte. Creativiteit is meer dan dat. Creatief denken moeten we stimuleren bij kinderen. Het boek ‘SPEEL’ geeft je concrete handvatten.’
nov 2022
Jolanda van Mulken, pedagogisch beleidsmedewerker en pedagogisch coach bij De Kinderhaven dook in het boek Pistoia, Een cultuur van het jonge kind geschreven door Anna Lia Galardini, Donatella Giovannini, Sonia Lozzelli, Antonia Mastio Maria, Laura Contini en Sylvie Rayna.
‘Pistoia is een stad in Italië waar het jonge kind (0-6 jaar) in de gemeenschap wordt gezien als een belangrijke burger: ‘werken voor de allerkleinsten betekent werken aan iets groots’. Zowel in Italië als daarbuiten is er veel belangstelling voor deze werkwijze, die ongeveer 50 jaar geleden begon.
De pedagogisch professionals van de voorschoolse voorzieningen en de basisschool werken samen en passen hun pedagogisch raamwerk voortdurend aan op basis van ervaring, uitwisseling en ontmoeting. Ze zijn allemaal pedagoog (academisch geschoold) en spreken dezelfde ‘taal’. De pedagogische processen worden gedocumenteerd in woord en beeld, om de kinderen ‘zichtbaarder’ te maken en hun vaardigheden te benadrukken. Er worden voorbeelden genoemd op welke manier ze dit doen.
Ook de volgende aspecten komen aan bod in het boek:
– De aandacht voor de waarde van de inrichting van de ruimte. De ruimte de zogenaamde ‘derde opvoeder’ zien ze als een belangrijke leer- en ontmoetingsplek voor kinderen en ouders.
– Ouderparticipatie. Kinderopvang biedt gezinnen bescherming tegen gevaren van isolement, eenzaamheid en individualisme. Er wordt omschreven op welke manier ouders met hun kinderen welkom worden geheten en een onderdeel worden van de gemeenschap.
– Verbonden zijn met de omgeving hoort ook bij de werkwijze. Het uitgangspunt is dat kinderen zich moeten kunnen bewegen in de wereld om hen heen, zowel in als buiten de stad.
Ik heb het boek met veel interesse gelezen en ik zal deze informatie zeker gaan gebruiken in mijn werk. Dit boek benadrukt voor mij hoe belangrijk en volwaardig jonge kinderen zijn, hoe belangrijk het werk in de kinderopvang is. De kinderopvang werkt aan iets groots.’
Met grote dank aan uitgeverij SWP die naast het recensieexemplaar ook nog een winactie mogelijk maakte. Meer info op de socials van PPINK.
okt 2022
Miranda Bron, ambassadeur gezonde kinderopvang en coördinator bij Ska Kinderopvang, las deze maand het boek ‘Het geheime dagboek van Professor Grutjes en het supersoepjesmysterie’ van Debbie van Osch-Voorhaar.
‘In het boek wordt op een toegankelijke manier geschreven over voeding en wat dat doet met je lijf. Geen saaie bladzijden met ellenlange teksten, maar leuke illustraties, afwisselende schrijfstijlen en herkenbare plaatjes. Doordat het door een professor geschreven is, wekt het bij kinderen nieuwsgierigheid. Er zit spanning in, en ook veel humor. Ook de grappige woorden als poepseltjes, wel alle kippestrontjes nog an toe, potjankaassouflé maken het boek voor kinderen heel aantrekkelijk.
Het boek bevat veel voorbeelden die je dagelijks tegenkomt. Dat is fijn want geen kind zit te wachten op informatie over eiwitten, vetten en koolhydraten. Ben ervan overtuigd dat ze na het lezen van dit boek, of het luisteren ernaar, veel informatie onthouden. En dan heb je volgens mij als schrijver je doel bereikt!
Dit boek leent zich uitstekend om voor te lezen op de bso, en daarna met de kinderen er verder op in te gaan. Bijv. over de vetten in een ei of avocado. Wij pakten het erbij en ze mochten het bekijken, voelen en proeven. Of over mevrouw Windjes die drolletjes onderzoekt. Wat een onderwerp voor de jongste bso-kinderen! Geweldig! Hoe ziet jouw poep er uit? En hoe ziet het er uit als je rode bietjes hebt gegeten? Wij hebben de kinderen op de bso bietjes laten eten en ze de volgende dag gevraagd wat dat deed met hun ontlasting. Uiteraard hebben we ouders hierover geïnformeerd. Voor de oudere kinderen, leest het heerlijk weg en wordt het bij ons vaak uit de kast gepakt.’
Enthousiast geraakt over dit boek? Voor PPINK-leden is een mooie ledenvoordeelactie op dit boek. Je vindt meer informatie op ons ledenplatform Insite.
Geen lid van PPINK? Je bestelt het boek hier!
aug 2022
De recensie van deze maand is van Inge van Riet. Zij is pedagogisch professional bij tiener-BSO de Sharks en beleidsmedewerker activiteiten bij Kindercentrum ’t Kickertje. Inge las ‘Rouw bij kinderen en jongeren – Over begeleiden van verliesverwerking’ van Mariken Spuij.
‘Dit boek is een praktische en toegankelijke gids voor iedereen die rouwende kinderen (inclusief baby’s en kinderen) en jongeren wil steunen. Het is prettig en duidelijk geschreven, alsof de auteur een bekende is. De inleiding geeft duidelijk weer wat je kunt verwachten en dat je ook in een willekeurig hoofdstuk kan beginnen. Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting. Ook vind je er vragen en oefeningen voor ouders en professionals die je kunnen helpen om na te gaan of het kind zich veilig voelt, vertrouwen krijgt in zichzelf, het leven en de toekomst en bijvoorbeeld realistisch leert denken na verlies.
Door het boek werd ik bewuster van rouw bij kinderen in hun ontwikkeling. Als je als professional te maken hebt met een situatie waarin een kind rouwt, geeft het boek structuur voor je eigen gedachten en woorden. Het rouwende kind geeft aan wanneer deze behoefte heeft aan aandacht over het rouwproces. Of dit nu praten is of in spelvorm, zolang je het rouwen maar niet uit de weg gaat of het rouwproces stagneert. Het communiceren met je collega’s over het proces is ook van belang én tot slot nog een algemene wijsheid die ook hier opgaat; alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je voor kinderen zorgen.’
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
juli 2022

‘Mijn naam is Evelien Huizing. Ik ben pedagogisch professional en werk 2 dagen in de kinderopvang op een 1-4 jaar groep. Daarnaast werk ik ook nog 2 dagen als leraarondersteuner op een basisschool, waarvan 1 dag bij de kleuters. Voor die leeftijd is dit boek ook zeker geschikt.
Het interactieve boek Blindebeest – Welk dier heb ik hier? van Tjitske Akkerman gaat over een aap die een spel verzint met een blinddoek om. Hij probeert te herkennen welk dier voor hem staat. Op de volgende bladzijde wordt het hele dier getoond. Aap, giraf, olifant, zebra en de neushoorn hebben veel plezier in het spel. Maar ze moeten oppassen voor de tijger… Uiteindelijk is er maar 1 winnaar! Wie zou dat zijn?
Door de levensechte illustraties van Ido Remi Weijers leren de kinderen spelenderwijs iets over de verschillende dieren en hun zintuigelijke vermogens, zoals de slechte ogen van neushoorn of de goede oren van zebra. De kinderen kunnen mee raden welk dier het is.
Een nieuwe vorm van voorlezen. Je krijgt gegarandeerd de aanleiding tot een stimulerend gesprek met de kinderen. Ook de kinderen die nog wat moeite met de taal hebben, herkennen vrij snel het dier. De kinderen bleven enthousiast, ze wilden hem meerdere keren lezen.’
Met grote dank aan uitgeverij SWP die het boek ter beschikking stelde. Zelf het boek bestellen kan via deze link.
juni 2022

Mogen we je voorstellen aan Hanna van Holsteijn? Zij is specialistisch pedagogisch professional bij Fier BSO+, een gespecialiseerde bso die opvang biedt aan kinderen van 4 t/m 12 jaar met een extra ondersteuningsbehoefte. Hanna las het boek Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar) van Bernadette Sanders. Lees hier haar recensie:
In het boek is erg veel informatie terug te vinden, waardoor je een breder en duidelijker beeld krijgt van taalontwikkelingsstoornissen en wat er allemaal bij komt kijken. Persoonlijk vond ik de vele tips over hoe hiermee om te gaan als pedagogisch medewerker op de groep zeer prettig. Hoewel er ook hoofdstukken tussen zitten die minder interessant/passend zijn voor pedagogisch medewerkers zoals ‘vroegtijdig signaleren’ en ‘diagnostiek en observatielijsten’. Ik denk dat het boek ook voor pedagogisch beleidsmedewerkers/coaches heel waardevol is. Er kan zoveel informatie gedeeld worden met de pedagogisch medewerkers.
Mocht je meer willen weten over taalontwikkelingsstoornissen en geïnteresseerd zijn in (veel) praktische tips die je kan toepassen op je groep, dan is dit boek een aanrader! Ik heb zelf al veel van de tips/technieken toegepast op mijn groep. Het handige is dat je niet hoeft te weten of een kind een taalontwikkelingsstoornis heeft of niet. Je kan deze tips toepassen voor alle kinderen die naar jouw idee baad kunnen hebben bij deze technieken.”
Boek aanschaffen? Klik hier: Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar) | Uitgeverij LannooCampus Nederland
maart 2022

Anna de Lange, senior pedagogisch professional bij Tinteltuin en algemeen bestuurslid bij PPINK, beroepsvereniging voor pedagogisch professionals, recenseerde het boek Vraag het de Pedagoog van Marieke Grijpink en Annemiek Waage.
‘Vraag het de pedagoog is een denk- en doeboek waarin vragen vanuit de praktijk worden behandeld zodat je over je vakgebied gaat nadenken.
De vragen die worden behandeld zijn uit de praktijk en heel herkenbaar. Naast de vragen en antwoorden vind je opdrachten en verdiepende vragen en quotes die je aan het denken zetten. Het is een goed middel om in te zetten als je in gesprek wilt gaan met je collega’s. De antwoorden worden op een manier geschreven die zelfreflectie bevordert, je gaat nadenken over je eigen werkwijze en krijgt inzicht in hoe je in gesprek kan gaan met je collega’s.
Het boek is overzichtelijk en handzaam, leuk om door te bladeren. Zodra je gaat lezen weet je dat de schrijfsters weten waar ze het over hebben en heb je steeds van die “oh ja” momenten en wil je doorlezen.
Nadat ik het boek had gelezen, heb ik het meegenomen naar mijn werk en daar in de koffiekamer gelegd, wat leuke gesprekken met mijn collega’s opleverde. Mede door de open manier van schrijven, zet het aan tot denken. In de inhoudsopgave staan de hoofdstukken met bijbehorende pagina’s. De hoofdstukken hebben de naam van een woord dat in de vraag voorkomt. Sommige vragen zijn hierdoor direct duidelijk. Bijvoorbeeld: Bijten, Huilen, Agressie. Er zijn ook hoofdstukken waarvan de vraag een andere omschrijving heeft, bijvoorbeeld: Poesje Ellen, 5 dagen. Daar moet je eerst lezen om erachter te komen waar het over gaat.
Ik heb erg genoten van het boek en ik zal het nog regelmatig bij het teamoverleg als inspiratie ter hand nemen.’
Het boek kost €15,- excl. verzendkosten. Bestellen doe je door een mailtje te sturen naar bestelling@professioneelopvoeden.nl
Dank aan Marieke Grijpink en Annemiek Waage die het boek beschikbaar stelden
februari 2022

Deze maand bespreekt Marijke Schuurkes, pedagogisch coach en voorzitter PPINK-bestuur, het boek ‘Een dag in de babygroep’ geschreven door Hedie Meyling.
‘Ik was heel benieuwd naar de opbouw van het boek, want hoe kon je nu een heel boek schrijven over 1 dag op een babygroep?.
Ik heb het met veel interesse gelezen. Herkenbaar was het zeker, dit is wel echt de praktijk. Toch werd ik halverwege het boek een beetje kriegel, steeds maar die gesprekjes en alle tijd nemen. Dat is in mijn ogen echt niet haalbaar op de groep. Nergens in het boek gaat de telefoon omdat een ouder nog informatie wil of komt een collega op de groep met een vraag. Er worden geen schriftjes geschreven of met een app gewerkt. Dat zijn toch taken die de hele dag voorkomen.
Het mooie van het boek vond ik uiteindelijk dat je meer inzicht krijgt over de ontwikkeling van de baby. In grote lijnen weet je dat wel, maar nu gekoppeld aan voorbeelden uit de praktijk gaat het nog meer leven. Ik kende de visie van kinderarts/pedagoog Emmi Pickler grofweg, maar nu snap ik beter waar haar ideeën vandaan komen, vooral het waarom ze iets wel of niet doet.
Conclusie, het is een fijn boek om te lezen, geen moeilijk taalgebruik, duidelijke uitleg en ondersteuning met plaatjes. Een boek dat elke professional die met baby’s werkt zou moeten lezen om ideeën op te doen.
Ook kan de beleidsmedewerker/coach hier volop inspiratie uit halen voor de coachingsgesprekken.
En ja, de dag doorbrengen zoals in het boek beschreven staat, zal niet makkelijk zijn, maar je kunt er zeker dingen uit meenemen en meteen toepassen.’
Dank aan uitgeverij SWP die het boek beschikbaar stelde.
januari 2022

Voor onze eerste boekrecensie geven we graag het woord aan Willeke: ‘Hallo allemaal! Mijn naam is Willeke van Berkel en ik ben werkzaam als pedagogisch professional bij kdv Bij Boer Dolf. Wat leuk dat ik iets mag vertellen over ‘Nóg een keer – Voorlezen met Kleintje Beer’. Dit boek viel erg in de smaak bij de peuters bij ons op de groep. De verhaaltjes zijn kort, grappig en erg herkenbaar bij de kinderen. Wie wil er nu niet brandweerman/vrouw worden, of geheimpjes hebben met oma of naar de kinderboerderij gaan. Dit boek nodigt uit om kinderen n.a.v. een verhaal te laten vertellen over eigen ervaringen en om dingen te doen. Bij het verhaal over jarig zijn hebben we in een kringgesprek besproken wat er bij jarig zijn hoort, wat zou je graag willen krijgen als je jarig bent etc. Het verhaal over verstoppen in hun geheime hut nodigde uit om zelf hutten te bouwen. De illustraties zien er vrolijk en vriendelijk uit en geven ook ruimte voor fantasie. Elk verhaaltje wordt afgesloten met een bijpassend liedje. In de kinderopvang zijn de liedjes bekend en worden ze door de kinderen heerlijk meegezongen.We gaan het boek zeker met veel plezier nog vaker lezen!’
Met dank aan Uitgeverij Leopold die het boek beschikbaar stelde!