Van pedagogisch professional/coach naar Toezichthouder bij de GGD.
Katinka van Loon, voormalig PPINK-bestuurslid, werkte jarenlang in de kinderopvang als pp en coach. Begin 2022 stapte ze over naar de GGD om daar aan de slag te gaan als Toezichthouder Kinderopvang. Hoe is het om nu aan de andere kant te staan? PPINK interviewde haar.
– Hoe keek je voorheen naar de bezoeken van de GGD-inspecteur? Hoe waren jouw ervaringen op dit vlak?
De laatste jaren vond ik het altijd wel gezellig als de GGD, oftewel de toezichthouder, op bezoek kwam. Natuurlijk waren er ook wat zenuwen en dacht ik bij mezelf ‘Weet ik alles? Kan ik duidelijk antwoord geven als ze vragen stellen?‘ Daarnaast hoopte ik dat ze op een goed moment langs zouden komen. Dus niet als er net chaos is op de groep of dat je een zwaar ontroostbaar kind hebt. Je wilt dat ze je op je allerbeste moment zien. Maar met de ervaring die je in de loop der jaren krijgt, word je ook een stuk zekerder in je werk. Zo merkte ik dat ik ook steeds meer ontspannen met het bezoek van de toezichthouder omging. Ik wist immers wat ik deed en kon goed verwoorden waarom ik bepaalde dingen op die manier uitvoerde. En mocht ik een keer iets niet weten, dan kon ik dat ook aangeven.
– Hoe is deze nieuwe baan op je pad gekomen?
Ik ben altijd op zoek geweest naar een nieuwe uitdaging. Met heel veel plezier heb ik de afgelopen jaren als pedagogisch professional op de groep gewerkt. Ik vind het mooi en waardevol werk, waarbij je echt van betekenis kunt zijn voor de kinderen en hun ouders. De kwaliteit in de kinderopvang heeft altijd mijn interesse gehad. Meedenken binnen een organisatie met het beleid, wat kan beter, wat gaat goed, hoe kunnen we de kwaliteit waarborgen en wellicht verhogen? Ik ben OR-lid geweest, bestuurslid bij PPINK en heb tijdelijk gewerkt als pedagogisch coach. En toen kwam deze vacature voorbij… Juist bezig zijn met de kwaliteit van de kinderopvang, maar dan vanaf de ‘andere kant’.
– Is je blik op de GGD-inspectie veranderd sinds je daar werkt?
Nee, mijn blik is niet echt veranderd. Waar ik nu wel achter ben, is dat er heel veel komt kijken bij het inspectiebezoek. De toezichthouder komt niet alleen op bezoek, maar verdiept zich in de organisatie/locatie. Er gaat veel aandacht uit naar de dialoog tussen beroepskracht, houder (organisatie) en toezichthouder. Want uiteindelijk wil iedereen het beste voor de kinderen!
– Heb jij, gezien het feit dat jij aan beide kanten hebt gewerkt, misschien tips voor de pedagogisch professional hoe ze een inspectie in kunnen gaan? Wat kan een evt. ‘angst’ bij de professional wegnemen?
Iedereen ervaart een inspectie van de toezichthouder anders en dat is helemaal niet erg. Wat misschien kan helpen is dat je als pedagogisch professional goed op de hoogte bent van het beleid van je organisatie. Waarom werkt de organisatie zo en waarom voer ik mijn werkzaamheden uit op de manier waarop ik dat doe? En als iets niet duidelijk is of je hebt er vragen over, ga dan in gesprek met je leidinggevende of iemand anders binnen de organisatie. Wees nieuwsgierig, praat erover met je collega’s en zorg dat het beleid blijft leven. Werk met passie, plezier en blijf jezelf! En vergeet niet dat zowel jullie, de pedagogisch professionals, als wij, de toezichthouders, hetzelfde doel voor ogen hebben. En dat is zorgen dat de kwaliteit van de kinderopvang gewaarborgd blijft.