Brancheorganisaties duiden gezamenlijk Wet kinderopvang inzake klachtenverslag

5 juli 2024

Houders van een kinderopvangorganisatie zijn volgens de Wet kinderopvang artikel 1.57b verplicht
om jaarlijks een verslag te maken van de klachten die zij in een kalenderjaar ontvangen hebben. Over
de precieze invulling van dit klachtenverslag bestaan enkele onduidelijkheden, zo is gebleken uit
diverse signalen vanuit de praktijk van zowel houders als ouders.

Daarom is dit onderwerp besproken in het Operationeel Overleg Kinderopvang*. Na een uitgebreide
analyse van wetteksten zijn alle partijen tot duidelijke conclusies gekomen over de eisen die gesteld
worden aan het klachtenverslag. Denk aan zaken als welke klachten en geschillen hier precies in
beschreven moeten worden en op welke manier, op welk niveau het klachtenverslag moet worden
gemaakt en aan wie en hoe het klachtenverslag moet worden verspreid.

Aan de hand van de notitie ‘Gezamenlijke uitleg branchepartijen t.a.v. de Wet kinderopvang artikel
1.57b inzake de klachtenregeling en het jaarlijks klachtenverslag kinderopvang’, kunnen houders
binnen hun eigen opvangorganisatie of gastouderbureau vorm geven aan het goed inrichten van hun
klachtenprocedure en het opstellen en communiceren van hun klachtenverslag.

* In dit overleg worden knelpunten in toezicht en handhaving kinderopvang gesignaleerd en besproken vanuit
verschillende perspectieven: houder, ouder, kind, medewerker, toezicht en handhaving. Knelpunten worden waar
mogelijk samen opgelost, waarna deze ook gezamenlijk wordt gecommuniceerd binnen de hele sector
kinderopvang. Dit met kwaliteitsverbetering en kwaliteitsbehoud als doel.