Dit jaar heeft Tamara Tiggelovend-Bodewes de Kinderopvang scriptieprijs gewonnen. Met haar onderzoek besteedt de afgestudeerde parttime HBO-student AD-PEP aandacht aan de 21e-eeuwse vaardigheden van kinderen, zoals creatief- en probleemoplossend denken. Op veel scholen wordt hier al gewerkt met procesgerichte lesmethoden. Tamara heeft gekeken naar kunstzinnige activiteiten binnen de kinderopvang. Die worden op dit moment veelal productgericht aangeboden in de vorm van zo’n 20 dezelfde werkjes. Haar aanbeveling is dan ook om minder voor een productgericht aanbod te kiezen en meer te gaan voor een aanbod dat gericht is op het proces. Zodat er ruimte komt voor ontdekken, zelf mogen ervaren en daarmee het ontwikkelen van vaardigheden zoals creatief denken, kritisch denken, zelfregulering en samenwerken.
Tamara is heel trots op de prijs en vooral heel blij dat het onderwerp daardoor meer in de ‘spotlight’ komt. Hoe meer kennis professionals hierover krijgen, hoe beter ze kunnen aansluiten bij de interesses, ontwikkelingsfasen en vaardigheden van het individuele kind.
Tips van Tamara:
- Stap af van standaard werkjes en knutsels. Laat kinderen zelf ontdekken en doen. Dat kan zelfs themagericht.
- Leer buiten kaders te denken.
- Neem ouders mee in dit proces. Als ouders zien dat een kind iets echt helemaal zelf heeft gemaakt en daarbij van de professional uitleg krijgen over hoe het tot stand is gekomen, hebben ouders hier echt geen problemen mee.
Wil je meer weten over het onderzoek? Kijk dan op: https://www.samenko.nl/scriptieprijs-kinderopvang-gewonnen/